Oλο και περισσότεροι καταναλωτές οδηγούνται καθημερινά σε απόγνωση. Οι υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας βρίσκονται καθημερινά σε εξαιρετικά δύσκολη θέση- τις περισσότερες φορές μη μπορώντας να παράσχουν την παραμικρή εξυπηρέτηση στους απελπισμένους ανθρώπους που βρίσκονται στην άλλη άκρη της γραμμής, του γνωστού τηλεφωνικού κέντρου 1520.
Τι μπορούν να προσφέρουν οι υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας σε ανθρώπους που τηλεφωνούν βρίζοντας για τη μείωση των μισθών ή των συντάξεων- τουλάχιστον τα μισά τηλεφωνήματα αφορούν τα φλέγοντα θέματα του γνωστού μνημονίου της τρόικας· ή σε υπό πτώχευση επιχειρηματίες και απελπισμένους καταναλωτές πνιγμένους στα χρέη των πιστωτικών καρτών και των στεγαστικών δανείων, οι οποίοι έλπιζαν ότι οι γνωστές νομοθετικές ρυθμίσεις θα αφορούσαν και αυτούς αλλά- φευ...- φρόντισε επ΄ αυτού η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Από την μήνιν των δυσπραγούντων πολιτών δεν είναι δυνατόν να ξεφύγουν ούτε οι γραμματείς του γενικού γραμματέα Καταναλωτή κ. Δ.Σπυράκου, από τους υπέρμαχους των γνωστών ευεργετικών για χιλιάδες καταναλωτές ρυθμίσεων που αποδεικνύεται όμως ότι δεν καλύπτουν όλους. Ορισμένες πηγές υποστηρίζουν ότι ίσως και σε περισσότερα από 50 τηλεφωνήματα την ημέρα απαντούσαν και απαντούν στωικά οι μη έχοντες ευθύνη υπάλληλοι. Οι καταναλωτές βρίσκονται σε απόγνωση. Επ΄ αυτού οι υπάλληλοι της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή μπορούν να μαρτυρήσουν πολλά.
Ιστορίες οικογενειών που πνίγονται στα χρέη, επιχειρηματιών που βρίσκονται ένα βήμα πριν από την οικονομική καταστροφή, καταναλωτών που εξαπατήθηκαν αγοράζοντας- χωρίς να το γνωρίζουν- προβληματικά προϊόντα καταγράφονται στις κλήσεις που δέχεται το τηλεφωνικό κέντρο 1520. Και όλα αυτά μετά την υπογραφή του μνημονίου και την εκδήλωση της οικονομικής ύφεσης. Οπως αναφέρουν χαρακτηριστικά αρμόδιες πηγές, «λίγο ακόμη και το 1520 θα μοιάζει με κέντρο ψυχολογικής στήριξης».
Το διάστημα μάλιστα Ιανουαρίου - Μαΐου οι παραπονούμενοι καταναλωτές (έγγραφες και τηλεφωνικές καταγγελίες και διαμαρτυρίες) υπερέβησαν τις 26.000 και σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις υπολογίζεται ότι εφέτος θα υπερβούν τις 70.453 που ήταν ο συνολικός τους αριθμός το 2009. Οι περισσότερες ερωτήσεις και διαμαρτυρίες αφορούν τις ρυθμίσεις του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, ενώ δεκάδες είναι οι καταγγελίες για τις πρακτικές και τις αδιαφανείς χρεώσεις των τραπεζών.
Επίσης πολλές είναι και οι διαμαρτυρίες επιχειρηματιών για τη μη ρύθμιση οφειλών τους από τις τράπεζες, την άρνησή τους να χορηγήσουν δάνεια, αλλά και την κωλυσιεργία τους στην εφαρμογή των δύο προγραμμάτων του ΤΕΜΠΜΕ για τη ρύθμιση χρεών προς τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές. Οπως προαναφέρθηκε, δεν λείπουν- αντιθέτως είναι πολλές- οι διαμαρτυρίες υπαλλήλων και συνταξιούχων που έχουν υποστεί περικοπή των εισοδημάτων τουςελέω μνημονίου- και θέλουν κάπου να τα πουν ή μάλλον να... βρίσουν. Αφού προηγουμένως σε υψηλούς τόνους... ενημερώσουν τον υπάλληλο που βρίσκεται στην άλλη άκρη της γραμμής ότι δεν μπορούν να τα «βγάλουν πέρα» και δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις υποχρεώσεις τους.
Φυσικά δεν λείπουν περιπτώσεις καταναλωτών που καταγγέλλουν εταιρείες κινητής τηλεφωνίας για χρεώσεις στον λογαριασμό τους που δεν γνώριζαν ή για καθυστέρηση στην εφαρμογή υπηρεσιών που έχουν πληρώσει. Επίσης, ψηλά βρίσκονται και τα παράπονα για τις πωλήσεις από απόσταση. Η ευρεία χρήση του Διαδικτύου ωθεί όλο και περισσότερους καταναλωτές στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών μέσω του Ιnternet ή με το «τηλεμάρκετινγκ», αλλά χωρίς να είναι ικανοποιημένοι.
Αυξημένες είναι και οι καταγγελίες για επιχειρήσεις από τις οποίες αγοράζουν ηλεκτρικές οικιακές ή άλλες συσκευές, αλλά με την παραλαβή τους διαπιστώνουν ότι είναι ελαττωματικές. Το χειρότερο είναι ότι οι επιχειρήσεις αρνούνται να τις αντικαταστήσουν ή να τις επισκευάσουν. Δραστική μείωση της κατανάλωσης. Oι περικοπές των εισοδημάτων, η αυξανόμενη ανεργία, η οικονομική δυσπραγία του εμπορίου, αλλά και η υπερχρέωση δεκάδων χιλιάδων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, μικρών και μεγάλων, οδηγούν σε απόγνωση ένα σημαντικό τμήμα της κοινωνίας. Ως συνέπεια περιορίζεται και η κατανάλωση. Είναι απολύτως ενδεικτικά τα στοιχεία της ΙRΙ που αφορούν την εξέλιξη της κατανάλωσης στο πεντάμηνο Ιανουαρίου- Μαΐου 2010.
Η πορεία πολλών προϊόντων, και μάλιστα αυτών που συγκροτούν το βασικό τμήμα της διατροφής, στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ είναι απογοητευτική. Κατ΄ αρχήν το παστεριωμένο γάλα στο προαναφερθέν διάστημα έχασε πωλήσεις περίπου 6,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 5,27% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009, το γάλα εβαπορέ είχε απώλειες 5,81% και συνολικά η κατηγορία των γαλακτοκομικών προϊόντων απώλεσε περί τα 13 εκατ. ευρώ. Επίσης η κατηγορία των μη αλκοολούχων ποτών έχασε το 3,11% των πωλήσεών της, με τους φυσικούς χυμούς και τον ελληνικό καφέ να έχουν καταγράψει τη μεγαλύτερη πτώση.
Τα είδη οικιακού καθαρισμού έχασαν πωλήσεις 5 εκατ. ευρώ σημειώνοντας απώλεια 4,37%, τα απορρυπαντικά περίπου 4 εκατ. ευρώ, ποσοστιαίως 3,84%, διάφορα υλικά μαγειρικής (αλάτι, αλεύρι, μαγιονέζα κ.λπ.) έχασαν περίπου 6 εκατ. ευρώ, ενώ από τα αμυλούχα προϊόντα μόνον οι πωλήσεις των οσπρίων «αντιστάθηκαν». Παραδόξως αύξηση σημείωσαν οι πωλήσεις κονσερβοποιημένων τροφίμων, περί το 2,5%, όπως και διάφορα σνακ, που κέρδισαν πωλήσεις περίπου 2,5 εκατ. ευρώ.
Δημήτρης Χαροντάκης
από trelokouneli
Τι μπορούν να προσφέρουν οι υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας σε ανθρώπους που τηλεφωνούν βρίζοντας για τη μείωση των μισθών ή των συντάξεων- τουλάχιστον τα μισά τηλεφωνήματα αφορούν τα φλέγοντα θέματα του γνωστού μνημονίου της τρόικας· ή σε υπό πτώχευση επιχειρηματίες και απελπισμένους καταναλωτές πνιγμένους στα χρέη των πιστωτικών καρτών και των στεγαστικών δανείων, οι οποίοι έλπιζαν ότι οι γνωστές νομοθετικές ρυθμίσεις θα αφορούσαν και αυτούς αλλά- φευ...- φρόντισε επ΄ αυτού η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Από την μήνιν των δυσπραγούντων πολιτών δεν είναι δυνατόν να ξεφύγουν ούτε οι γραμματείς του γενικού γραμματέα Καταναλωτή κ. Δ.Σπυράκου, από τους υπέρμαχους των γνωστών ευεργετικών για χιλιάδες καταναλωτές ρυθμίσεων που αποδεικνύεται όμως ότι δεν καλύπτουν όλους. Ορισμένες πηγές υποστηρίζουν ότι ίσως και σε περισσότερα από 50 τηλεφωνήματα την ημέρα απαντούσαν και απαντούν στωικά οι μη έχοντες ευθύνη υπάλληλοι. Οι καταναλωτές βρίσκονται σε απόγνωση. Επ΄ αυτού οι υπάλληλοι της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή μπορούν να μαρτυρήσουν πολλά.
Ιστορίες οικογενειών που πνίγονται στα χρέη, επιχειρηματιών που βρίσκονται ένα βήμα πριν από την οικονομική καταστροφή, καταναλωτών που εξαπατήθηκαν αγοράζοντας- χωρίς να το γνωρίζουν- προβληματικά προϊόντα καταγράφονται στις κλήσεις που δέχεται το τηλεφωνικό κέντρο 1520. Και όλα αυτά μετά την υπογραφή του μνημονίου και την εκδήλωση της οικονομικής ύφεσης. Οπως αναφέρουν χαρακτηριστικά αρμόδιες πηγές, «λίγο ακόμη και το 1520 θα μοιάζει με κέντρο ψυχολογικής στήριξης».
Το διάστημα μάλιστα Ιανουαρίου - Μαΐου οι παραπονούμενοι καταναλωτές (έγγραφες και τηλεφωνικές καταγγελίες και διαμαρτυρίες) υπερέβησαν τις 26.000 και σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις υπολογίζεται ότι εφέτος θα υπερβούν τις 70.453 που ήταν ο συνολικός τους αριθμός το 2009. Οι περισσότερες ερωτήσεις και διαμαρτυρίες αφορούν τις ρυθμίσεις του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, ενώ δεκάδες είναι οι καταγγελίες για τις πρακτικές και τις αδιαφανείς χρεώσεις των τραπεζών.
Επίσης πολλές είναι και οι διαμαρτυρίες επιχειρηματιών για τη μη ρύθμιση οφειλών τους από τις τράπεζες, την άρνησή τους να χορηγήσουν δάνεια, αλλά και την κωλυσιεργία τους στην εφαρμογή των δύο προγραμμάτων του ΤΕΜΠΜΕ για τη ρύθμιση χρεών προς τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές. Οπως προαναφέρθηκε, δεν λείπουν- αντιθέτως είναι πολλές- οι διαμαρτυρίες υπαλλήλων και συνταξιούχων που έχουν υποστεί περικοπή των εισοδημάτων τουςελέω μνημονίου- και θέλουν κάπου να τα πουν ή μάλλον να... βρίσουν. Αφού προηγουμένως σε υψηλούς τόνους... ενημερώσουν τον υπάλληλο που βρίσκεται στην άλλη άκρη της γραμμής ότι δεν μπορούν να τα «βγάλουν πέρα» και δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις υποχρεώσεις τους.
Φυσικά δεν λείπουν περιπτώσεις καταναλωτών που καταγγέλλουν εταιρείες κινητής τηλεφωνίας για χρεώσεις στον λογαριασμό τους που δεν γνώριζαν ή για καθυστέρηση στην εφαρμογή υπηρεσιών που έχουν πληρώσει. Επίσης, ψηλά βρίσκονται και τα παράπονα για τις πωλήσεις από απόσταση. Η ευρεία χρήση του Διαδικτύου ωθεί όλο και περισσότερους καταναλωτές στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών μέσω του Ιnternet ή με το «τηλεμάρκετινγκ», αλλά χωρίς να είναι ικανοποιημένοι.
Αυξημένες είναι και οι καταγγελίες για επιχειρήσεις από τις οποίες αγοράζουν ηλεκτρικές οικιακές ή άλλες συσκευές, αλλά με την παραλαβή τους διαπιστώνουν ότι είναι ελαττωματικές. Το χειρότερο είναι ότι οι επιχειρήσεις αρνούνται να τις αντικαταστήσουν ή να τις επισκευάσουν. Δραστική μείωση της κατανάλωσης. Oι περικοπές των εισοδημάτων, η αυξανόμενη ανεργία, η οικονομική δυσπραγία του εμπορίου, αλλά και η υπερχρέωση δεκάδων χιλιάδων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, μικρών και μεγάλων, οδηγούν σε απόγνωση ένα σημαντικό τμήμα της κοινωνίας. Ως συνέπεια περιορίζεται και η κατανάλωση. Είναι απολύτως ενδεικτικά τα στοιχεία της ΙRΙ που αφορούν την εξέλιξη της κατανάλωσης στο πεντάμηνο Ιανουαρίου- Μαΐου 2010.
Η πορεία πολλών προϊόντων, και μάλιστα αυτών που συγκροτούν το βασικό τμήμα της διατροφής, στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ είναι απογοητευτική. Κατ΄ αρχήν το παστεριωμένο γάλα στο προαναφερθέν διάστημα έχασε πωλήσεις περίπου 6,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 5,27% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009, το γάλα εβαπορέ είχε απώλειες 5,81% και συνολικά η κατηγορία των γαλακτοκομικών προϊόντων απώλεσε περί τα 13 εκατ. ευρώ. Επίσης η κατηγορία των μη αλκοολούχων ποτών έχασε το 3,11% των πωλήσεών της, με τους φυσικούς χυμούς και τον ελληνικό καφέ να έχουν καταγράψει τη μεγαλύτερη πτώση.
Τα είδη οικιακού καθαρισμού έχασαν πωλήσεις 5 εκατ. ευρώ σημειώνοντας απώλεια 4,37%, τα απορρυπαντικά περίπου 4 εκατ. ευρώ, ποσοστιαίως 3,84%, διάφορα υλικά μαγειρικής (αλάτι, αλεύρι, μαγιονέζα κ.λπ.) έχασαν περίπου 6 εκατ. ευρώ, ενώ από τα αμυλούχα προϊόντα μόνον οι πωλήσεις των οσπρίων «αντιστάθηκαν». Παραδόξως αύξηση σημείωσαν οι πωλήσεις κονσερβοποιημένων τροφίμων, περί το 2,5%, όπως και διάφορα σνακ, που κέρδισαν πωλήσεις περίπου 2,5 εκατ. ευρώ.
Δημήτρης Χαροντάκης
από trelokouneli